Decyzja o byciu wystawcą na targach branżowych to poważne wyzwanie, jednak niosące za sobą korzyści, które mogą znacząco zwiększyć potencjał Twojej marki i pozwolą ugruntować jej pozycję wśród potencjalnych klientów. Decydując się na wzięcie udziału w wydarzeniach branżowych, należy jednak pamiętać o właściwym podejściu i nietraktowaniu tematu „po łebkach”. Pamiętaj, że skuteczny trade show marketing wymaga przemyślanej strategii, kreatywności i odpowiedniego przygotowania.
Trade show marketing to strategia promocji i wsparcie sprzedaży produktów lub usług oraz wzmacnianie wizerunku marki poprzez budowę bezpośrednich relacji na targach branżowych. To idealny sposób na nawiązanie więzi z potencjalnymi klientami, dostawcami czy producentami, ale także namacalna możliwość analizy konkurencji i poznanie najnowszych trendów. Trade show marketing jest niezwykle istotny w branżach, w których występuje wysoka konkurencja.
Wzięcie udziału w targach w swojej branży jako wystawca po raz pierwszy może wydawać się przytłaczające. Dlatego spiesząc z pomocą, przygotowaliśmy kompleksowy poradnik, który pomoże Ci pewnie wkroczyć w świat wystawiennictwa i trade show marketingu.
Na początek należy zadać sobie najważniejsze pytanie: Jakie targi będą dla mojej firmy najlepsze? Aby odpowiednio zadecydować, musisz zwrócić uwagę na coś więcej niż tylko interesującą cię tematykę. Ważne jest, aby ocenić, czy profil uczestników odpowiada Twojej grupie docelowej, jakie są statystyki dotyczące liczby uczestników, jak silna jest konkurencja na tych wydarzeniach i czy w poprzednich edycjach udało się firmom z Twojej branży nawiązać wartościowe kontakty. Przyjrzyj się także otoczeniu samych targów, infrastrukturze, która otacza miejsce wydarzenia czy zapleczu hotelowemu.
Kiedy już wybierzesz odpowiednie targi, kolejny krok to stworzenie planu organizacyjnego. Ustal, jakie są Twoje cele. Czy chodzi o budowanie wizerunku, generowanie leadów, sprzedaż, czy nawiązanie relacji z nowymi partnerami? Na tej podstawie zbuduj harmonogram działań marketingowych, uwzględniający promocję przed, w trakcie i po wydarzeniu. Więcej szczegółów o strategii komunikacyjnej znajdziesz w naszym poprzednim artykule Sekrety mistrzów: integracja marketingu online i offline na targach.
Na tym etapie ważne jest również ustalenie możliwości Twojego budżetu obejmującego m.in. koszty wynajmu bądź kupna stoiska, jego aranżacji, materiały promocyjne, transport, a także delegację zespołu.
Stoisko to najważniejszy element Twojej obecności na targach. Będzie ono wizytówką Twojej firmy i pierwszym punktem kontaktu z odwiedzającymi. Wybór odpowiedniego stoiska jest kluczowy, a przy jego wyborze do dyspozycji masz kilka opcji.
Targi branżowe niemal zawsze oferują wynajem bazowego stoiska. Choć cena takiej usługi może być kusząca, to rozwiązanie sprawia, że Twoja marka może łatwo przegrać w kategorii „pierwsze wrażenie”.
Opcja numer dwa to zakup stoiska dostosowanego do własnych potrzeb. Choć cena takiego rozwiązania będzie wyższa, efekt finalny może przewyższyć Twoje oczekiwania. Indywidualne podejście i spersonalizowany proces projektowania pozwolą Ci na pełną kontrolę nad tym, jak Twoja marka będzie się prezentować na targach. Aby uniknąć jednorazowości takiego stoiska, możesz także rozważyć modułową zabudowę targową. Dzięki możliwości konfiguracji stoisko pozostanie unikatowe na każdych kolejnych targach, a jednocześnie stanie się z czasem bardziej opłacalne. Więcej o projektowaniu indywidualnych stoisk targowych znajdziesz w artykule Na czym polega projektowanie stoiska targowego?.
Poza oryginalnym designem pomyśl także o wykorzystaniu nowoczesnych technologii, takich jak ekrany dotykowe, VR czy interaktywne aplikacje, które przyciągną spojrzenia uczestników oraz zatrzymają ich na dłużej. Nie zapominaj również o wydzieleniu przestrzeni do rozmów oraz materiałach promocyjnych (np. ulotki, katalogi czy gadżety).
Podczas wydarzenia to Twój zespół odegra najważniejszą rolę, to oni staną się twarzą twojej marki. Przygotuj ich wcześniej, aby mogli aktywnie angażować się w rozmowy z odwiedzającymi, nie zapominając o otwartości, pozytywnym nastawieniu i profesjonalizmie. Pracownicy Twojej firmy powinni także być doskonale zapoznani z ofertą i gotowi do odpowiedzi na najtrudniejsze pytania. Aby podtrzymać zainteresowanie, nie bój się organizacji atrakcji na stoisku, jak np. prostych konkursów, degustacji (jeśli pasuje to do branży) czy prezentacji produktu w akcji. Nie zapominaj także o zbieraniu danych kontaktowych uczestników, które po zakończeniu wydarzenia staną się bazą Twoich potencjalnych klientów, dostawców czy inwestorów.
Twoje pierwsze targi dobiegły końca i co teraz? Kolejnym istotnym etapem dla Twojego biznesu to szybkie podjęcie działań follow-up. Wyślij maile z podziękowaniem za spotkanie, zaoferuj dodatkowe informacje czy specjalne oferty.
Dodatkowo przeanalizuj miniony udział w wydarzeniu. Czy osiągnąłeś założone cele? Co możesz poprawić w przyszłości? Czy inwestycja się opłaciła? Spisanie takich przemyśleń pomoże w lepszym przygotowaniu do kolejnych wydarzeń.
Udział w targach branżowych to doskonała okazja do budowania wizerunku, nawiązywania relacji i zwiększania sprzedaży. To unikalna szansa, aby Twoja firma mogła zaprezentować swoje produkty w praktyce, odpowiedzieć na pytania w czasie rzeczywistym oraz przedstawić się jako ekspert w swojej dziedzinie. W dobie wszechobecnej cyfryzacji bezpośredni kontakt z klientami i partnerami biznesowymi staje się jeszcze bardziej wartościowy. Dzięki takiej formie interakcji zbudujesz znacznie silniejsze zaufanie do Twojej marki, a co za tym idzie, pomożesz zapewnić sobie wieloletnich klientów i partnerów.
Clever Frame Sp. z o.o.
ul. Grota Roweckiego 203
52-214 Wrocław
T:+48 71 789 50 01
E: biuro@cleverframe.com
Zamówienia, projekty i wyceny:
T: +48 536 228 318
E: biuro@cleverframe.com