23 Października 2019

Trendy na rynku wystawienniczym. Sezon 2019/2020

W związku z ciągłym rozwojem przemysłu wystawienniczego, zwiększaniem się wachlarza możliwości, technik i narzędzi, przygotowaliśmy przegląd trendów na które warto zwrócić szczególną uwagę. Jakie tendencje wzmocnią się lub pojawią na rynku jako nowe i jak mogą wpłynąć na sukces marketingowy? Przedstawiamy najważniejsze z nich.

Trendy na rynku wystawienniczym. Sezon 2019/2020
Przemysł wystawienniczy jest bardzo dynamiczny, a w każdym sezonie mamy do czynienia z nowymi trendami. Aktualnie wyraźnie zauważalna jest tendencja do projektowania stoisk targowych, które pobudzają pięć zmysłów - wzrok, słuch, dotyk, węch oraz smak. Nie chodzi już wyłącznie o to, aby zadbać o spójny branding, wysokiej jakości materiały promocyjne czy wyszukaną oprawę graficzną.

Coraz większa liczba wystawców planuje swoje działania wystawiennicze w oparciu o jak największą liczbę bodźców, które przekładają się na wzrost zainteresowania wśród klientów. Nadrzędną ideą naszych działań powinno być więc tworzenie doświadczeń. Odwoływanie się do wielu zmysłów poprawi wrażenia użytkowników oraz zachęci ich do kontaktu z marką na różne sposoby.


Interaktywne stoiska targowe

Wiele aktualnych trendów wystawienniczych będzie dominować także w 2020 roku, ale już teraz widać wyraźnie, który z nich zyskuje i będzie zyskiwał na znaczeniu. Planując budżety na działania wystawiennicze warto uwzględnić w nich koszty związane z inwestycją w narzędzia technologiczne, w tym w ekrany dotykowe czy komponenty rzeczywistości wirtualnej (VR) i rozszerzonej (AR). Nowe technologie to świetny sposób na interakcję z klientem poza ramami standardowej rozmowy czy prezentacji - dzięki nim stoisko targowe będzie nie tylko bardziej efektowne, ale i efektywne.


Funkcjonalny układ zabudowy targowej

Na fali aktualnych trendów pozostają również zabudowy targowe, których projekt zrywa z klasycznym "układem pudełkowym". Ścianki reklamowe ustawione na granicy stoisk to relikt działań wystawienniczych - warto skupić się na podziale, który wyznaczy nam strefy funkcjonalne. Przestrzeń wystawienniczą możemy podzielić stosując systemy modułowych ścianek o różnej wysokości i wypełnieniach. Świetnie sprawdzą się tu panele z półprzeźroczystej plexi czy ażurowe systemy przepierzeń (u nas np. Deco Frame) - są to rozwiązania, które porządkują przestrzeń i jednocześnie nie zmniejszają jej optycznie.



Aranżacja stoiska wystawienniczego

Przestrzeń możemy podzielić także dzięki zastosowaniu kontrastujących kolorów, różnorodnych materiałów i tekstur czy podestów, które umożliwiają tworzenie wielu układów - ciągów, wysp lub wielopoziomowych, estetycznych brył. Kontrastowe kompozycje to coraz popularniejszy zabieg aranżacyjny, dzięki któremu zabudowa targowa staje się bardziej dynamiczna.

W wydzieleniu stref pomoże nam również właściwe rozmieszczenie oświetlenia. Bazowanie wyłącznie na oświetleniu górnym (centralnym) to jeden z podstawowych błędów. Zastosowanie punktowych źródeł światła zwiększa nie tylko ekspozycję produktów, ale i atrakcyjność stoiska (między innymi dzięki zastosowaniu kolorowych filtrów). Aby stworzyć odpowiedni nastrój warto dobrać odpowiedni rodzaj oświetlenia. Niesłabnącą popularnością cieszą się futurystyczne, podświetlane gabloty i postumenty, industrialne lampy (polecane dla firm, które chcą podkreślić swój nowoczesny charakter), coraz częściej spotykane są również masywne żyrandole (odpowiednie dla marek premium czy branży beauty, podkreślające luksusowe DNA marki).

Projektując stoisko warto więc pochylić się nad odpowiednim doborem materiałów, unikalnej iluminacji oraz odpowiedniej palety kolorystycznej - to must have dla każdego wystawcy, któremu zależy na byciu w czołówce najciekawiej prezentujących się marek. Jeśli czujemy się niepewnie w temacie designu warto zasięgnąć porady specjalistów - każda profesjonalna firma zajmująca się systemami wystawienniczymi współpracuje z projektantami do spraw koncepcji kreatywnej. 



Projekt stoiska na targi - jaki styl wybrać?

W aktualnych trendach wystawienniczych wciąż pojawiają się inspiracje stylem industrialnym (surowa forma, betonowe akcenty, minimalizm) jednak coraz bardziej widoczny jest zwrot ku bardziej kameralnym aranżacjom. Przemysłowy design zostaje przełamany poprzez zastosowanie naturalnych materiałów, tapicerowanych mebli, wykładzin oraz opływowych kształtów. Z psychologicznego punktu widzenia "cieplejsza" przestrzeń jest bardziej zachęcająca oraz pozostawia pozytywne wrażenia ("feel like home").

Ważne aby projekt stoiska wystawienniczego posiadał dobre proporcje w połączeniu obu stylów. Przykładowo, w Clever Frame® próbujemy osiągnąć to przede wszystkim za pomocą wyposażenia, podłóg systemowych czy paneli z różnorodnymi wypełnieniami (drewno, mech, grafika z motywami roślinnymi i tym podobne). Trend dotyczący opływowych kształtów zainspirował nas z kolei do zaprojektowania kapsuł - wysp reklamowych do prezentacji produktów oraz aranżacji przestrzeni wystawowej.



Personalizacja stoisk wystawowych

Mówiąc o wyposażeniu warto zaznaczyć, że coraz większa liczba wystawców decyduje się na zorganizowanie dedykowanej części wypoczynkowej. Strefa chillout wyposażona w sofy czy stacje ładowania telefonów bywa bardzo skuteczna w przyciągnięciu odwiedzających oraz daje szansę zatrzymania ich na dłużej. Dzięki temu zwiększamy swoje szanse sprzedażowe, a także budujemy swój pozytywny wizerunek (przystępna marka). Dobrym krokiem, który należy zrobić w naprawdę przemyślany i subtelny sposób, jest wprowadzenie do strefy lokowania produktu lub też działania podprogowego za pomocą zapachu lub dźwięku.



Stoiska targowe w 2020 roku nadal będą wykraczać poza zmysł wzroku i dźwięku, a ich projektowanie będzie zorientowane na klienta i jego potrzeby - nie tylko konsumpcyjne. Planując działania wystawiennicze musimy pamiętać, że wygrywają te marki, które w umiejętny sposób łączą warstwę merytoryczną z kreatywnością, rozrywką i designem. Marki, które tworzą doświadczenia.